אתם מכירים את זה שלא בא לכם לעשות משהו אבל אתם בכל זאת עושים? או שאתם רוצים לעשות אבל אתם לא יודעים מאיפה להתחיל? זה בערך מה שקורה איתי כרגע. חזרנו ממסעדה לא מזמן אכלנו דג טוב אני חושב על זה שלא סיימתי את הפוסט של אתמול והבטחתי שאמשיך אותו, אז הנה אני ממשיך אותו.
בתחילת הפוסט הקודם כתבתי שהפוסט ידבר על צורות שונות של גלשנים ואיך זה משפיע על הגלישה… ופתאום גיליתי שזה לא מה שאני כותב עליו אלה רק על מאפיינים בסיסיים של צורת הגלשן. אממה נראה לי שחשוב שתדעו את הבסיס טוב כך תבינו טוב יותר איך זה עובד.
סוגים של גלשנים
אקח אתכם כמה שנים אחורה לשנת 1999 במאווי הוואי, כשלמדתי את תחום עיצוב הגלשנים ממארק רפורט המעצב ההולנדי הנדיר. אחד המעצבים הותיקים במאווי מראשוני הבונים בואקום סנדביץ’ (השיטה שאיתה בונים כמעט כל גלשן אפוקסי בזמננו, רוח, קייט, סאפ).
שמעתי משפט שלקחו לי כמה שנים להבין כמה הוא נכון, “אתה יכול להסתכל על גלשן כמה שתרצה אבל בשעת גלישה אחת תבין טוב יותר איך הגלשן עובד”.
אתה יכול להסתכל על גלשן מהמון זויות שונות, למדוד את מידותיו ולעשות השוואות, אבל מספיקה שעת גלישה אחת בשביל להבין את מאפייני הגלשן. לכן תהיו פתוחים להצעות נסו כמה שיותר גלשנים, רק ככה תדעו ותרגישו מה באמת מתאים לכם.
גלשן גלים קצר שורטבורד
סגנון זה נחשב לסגנון הכי קיצוני של גלישת הגלים. נועד למי שמחפש מהירות תגובה גבוהה מהגלשן, אורכם נע בין “8’5 ל – ‘7 צורתם צרה ודקה הירכתיים שלהם עם סקווש טייל או ראונד (דומה לפין רק רחב יותר), היעוד שלהם הוא פירוק גלים.
הקו החיצוני שלהם צר הם מגיעים בד”כ עם שלוש חרבות קטנות. הריילים שלהם באזור הבוטם קונטור קשים (מחודדים), צרים ודקים. וכאשר מתקדמים קדימה אחרי הבוטם קונטור לאזור שליש שני של הגלשן והלאה הריילים רכים (מעוגלים).
זה שכל התותחים גולשים עליהם בסבב לא אומר שאתם צריכים לגלוש עם גלשן כזה. הוא נועד לגלישה רדיקאלית הוא לא מתאים לגולשים חדשים.
ישנם שני קשיים מרכזיים בגלשנים אלו:
1 – התפיסה של הגל: בגלל היותם דקיקים ולא מציפים צריכים לתפוס את הגל בדיוק בנקודה שהוא נשבר.
2 – בגלל הרוקרים חרטום וירכתיים הגבוהים, צריך לגלוש מרייל לרייל בכדי לייצר מהירות אחרת הם פשוט נעצרים.
לונגבורד
גלשני הלונגבורד נועדו לגלים קטנים עד בינוניים לתפיסה קלה של גלים וגלישה על החרטום. כשמם כן הם ארוכים גודלם נע בין ‘9 ל – ’12 הקו החיצוני שלהם רחב בהרבה מהגלשנים הקצרים.
הם מגיעים עם סנפיר ארוך אחד יחיד, הריילים שלהם בד”כ רכים לכל אורך הגלשן חוץ מתחילת הבוטם קונטור שם הם קשים יותר, ירכתיים בד”כ סקוור טייל, דומים מאד לסקווש רק טיפונת יותר מרובעים.
אורכם הארוך מספק יכולת תפיסת גלים קלילה, זהו סגנון שמתאים למתחילים שרוצים לתפוס גלים בקלות או לותיקים שנמאס להם לחתור בטירוף ורוצים גלישה בפאנאן.
פיש
גלשני הפיש קצרים ורחבים בד”כ אורכם נע בין “5’4 ל – “0’6 אבל הם בנויים עם הרבה שומן ורוחב. מושלמים לגלים איטיים קטנים וחלשים נבנו בכדי לתת דרייב לגלשן גם בגל בלי הרבה קיר.
בחירה נהדרת למי שלא ממש סגור איזה שורטבורד מתאים לו, הפיש מספקים ציפה טובה והם בהחלט כניסה טובה לעולם הגלשנים הקצרים.
סידור החרבות שלהם משתנה מגלשן לגלשן הסגנון הקלאסי הוא טווינזר (שתי חרבות), בימינו בונים אותם לא מעט עם קוואד (ארבעה חרבות) ויש גם פישים עם שלושה סנפירים.
הקו החיצוני שלהם רחב (בעיקר במרכז הגלשן והחרטום) רוקר שטוח עוזר להם לייצר מהירות גם כשאין ממש גל. המבנה שלהם מאד דומה לשורטבורדים רק שבכדי לכפר על האורך שמורידים מוסיפים הרבה רוחב ועובי. ירכתיים סוואלו (זנב של דג) גורמים לירכתיים להיות משוחררות ולהסתובב במקום, אך הן איטיות יותר מהסקווש.
גאן
הגאנים נועדו לגלישה בגלים גדולים. לימים שבהם גלשן קצר לא מחזיק במים מרוב מהירות או / ו קשה מאד לתפוס איתו מסה גדולה של מים. הגאנים מתחילים מ – “4’6 עד “0’10 ויותר הקו החיצוני שלהם צר וארוך, הם נועדו לתפוס מסלול חזק.
גאנים שונים נבנים לגלים שונים ולכן קשה להצביע על כיוון בניית הריילים, בעיקרון יש להם ריילים רכים (מעוגלים) בכדי לתפוס מסלול טוב ולהיות יציבים ומהירים, לכן סיבובם לא כל כך טוב. סידור החרבות שלהם בד”כ שלוש חרבות, ירכתיים פין נועדו לשמירת מסלול הגלשן במהירות גבוהה.
האמת היא שספורים הגולשים שצריכים גלשנים כאלה, רק למי שיש כוונה לגלוש על מפלצות צריך להחזיק גלשן כזה.
פאן בורד
כשמם כן הם גלשני כיף. נועדו לגולשים חדשים או לגולשים ותיקים שרוצים לגוון ולגלוש גם בימים שאין להם מה לעשות עם הגלשן הקצר שלהם. הקו החיצוני שלהם רחב, אורכם נע בין ‘6 ל- ‘9 והם מגיעים עם ריילים שמנמנים.
לגבי הצורה אין ממש חוקיות בפאן בורדים בונים אותם עם כל מיני סוגי ריילים וכל מיני סוגי ירכתיים. מגיעים בד”כ עם 3 חרבות, ששוב המטרה העיקרית שלהם היא להנות.
לכן בונים אותם עם הרבה רוחב עובי ואורך, גלשנים מושלמים לכניסה לספורט.
טוב עד כאן לצורות גלשנים נראה לי שכיסיתי את הצורות המרכזיות של גלשני הגלים. ישנן עוד צורות שלא התייחסתי אליהם כמו ההיבריד שזה בעצם שילוב של פיש ושורט (מאפיינים של שורט עם רוחב ועובי של פיש) ועוד הכלאות שונות ומשונות.
כמו שכבר כתבתי על עומק הנושא אם פיספסתי משהו שמעניין אתכם לדעת, תגיבו ואשמח לענות. שיהיה שבוע נהדר וחג שמח!