אני רוצה להמשיך עם המידע על מנת שתיהנו יותר מהגלישה אך חשבתי שלפני שנמשיך בטכניקה, אכתוב על כיוון הציוד היום מכיוון שכואב לי לראות כל כך הרבה מפרשים מורכבים בצורה זוועתית!
קודם כל לגבי הבחירה של הגלשן כבר כתבתי אך אשים על זה דגש בשנית, אל תמהרו לרדת בנפח רק אם באמת צריך את זה (גל גבוה והגלשן מסרב להסתובב או שקשה להחזיק אותו בקפיצות).
על בחירת המפרש גם כבר כתבתי ושוב זה שאתם מסוגלים להחזיק מפרש 6.0 ב – 30 קשר לא אומר שאתם מנצלים אותו לתומו, רוב הסיכויים שאם תרדו ל – 4.5 תפיקו הרבה יותר מהגלישה.
במילים אחרות בכדי להשתפר וללמוד תרגילים חדשים רצוי שתהיו עם מספיק נפח בגלשן וכמה שפחות גודל במפרש. מספיק כוח בשביל פלנינג, אך כמה שפחות אורך במנור יקל המון בתהליך הלמידה. בכל הזדמנות שיש לכם, תכנסו עם מפרש קטן והכל ילך יותר בקלות.
גלישת רוח זה לא ספורט לעצלנים, ואם תהיו כאלה תשלמו!
אל תתביישו לצאת ולהחליף מפרש ליותר קטן או יותר גדול זה משתלם.
החלפת מפרשים / גלשנים / סנפירים מעידה על מקצועיות, האינסטינקט אומר כבר הרכבתי אשאר עם מה שיש, תלחמו בו ותשתפרו פלאים.
אם אתם באוור פאוור ויצאתם להחליף למפרש קטן יותר, תקללו בזמן ההחלפה ותחגגו לאחר מכן במים
וההפך הוא הנכון (אנדר פאוור להחליף למפרש גדול יותר).
ועכשיו לכיוון הציוד:
לגבי המפרש תמיד תתנו הרבה מתיחה במאריך, שהמפרש ישחרר לפחות עד השחיף השני מלמעלה ברוח חלשה וברוח חזקה תימתחו אותו בלי רחמים שישחרר עד הצד האחורי של המנור.
במנור אין צורך לגעת הרבה תמיד רצוי שהמתיחה תהיה עדינה במנור גם ברוח חזקה, מתיחה חזקה במנור גורמת למפרש להיות שטוח יתר על המידה וכך הוא מאבד מיציבותו.
לגבי מה שכתבתי למעלה מפרשים מורכבים בצורה זוועתית, הרוב הגדול של הגולשים מותח מעט מאד למטה במאריך (Downhaul), והמון במנור (Outhaul), בדיוק ההפך ממה שצריך = מפרש בטון (קשיח מאד) בידיים ולא יציב בגרוש.
גולשים עדיין חיים בגישה היסטורית של “הרוח חלשה אני ימתח מעט וייתן לו בטן” , בטן תשאירו לסועדים במסעדה. המפרשים של היום לא עובדים ככה.
הם עוצבו בשביל לשחרר רוח בחלק העליון ולשמור על בטן יציבה באזור הגולש. ישנם מפרשים שהבטן קצת יותר למטה, ישנם שקצת יותר למעלה, אך חשוב תמיד למתוח הרבה במאריך.
איך תדעו אם הרכבתם את המפרש כמו שצריך?
לאחר ההרכבה הוא אמור להיות חלק בלי כפלים בשום אזור, חוץ מהחלק העליון שמשחרר לחץ אמור להיות מנופנף. מעט מתיחה במנור = לאחר ההרכבה תוודעו שאתם יכולים ללחוץ עם היד את המפרש שיגע במנור לפחות עד חצי המפרש (עומדים בצד האחורי של המנור ולוחצים עם היד מתקדמים לעבר מרכז המפרש ומוודאים שהוא עדיין נוגע במנור כאשר אתם לוחצים).
לגבי הגלשן אם יש לכם מקום למשחק עם הסנפיר, בעיקרון החלק האחורי של הרצועה האחורית אמור להיות במרכז הסנפיר לשליטה מרבית בגלשן. אבל קשה לכם בחידוד? קחו אותו יותר אחורה (לכיוון הירכתיים) בא לכם לרדת מהרוח ביתר קלות קחו אותו קדימה.
בעיקרון סנפיר אחורה = ירכתיים משוחררות יותר = קלות בסיבוב = חרטום יותר עצבני.
סנפיר קדימה = ירכתיים פחות משוחררות = פחות סיבוב = חרטום רגוע יותר.
מכאן נובע שברוחות נורמאליות תגלשו בסט אפ הראשון שכתבתי של קצה אחורי של רצועה אחורית במרכז הסנפיר וברוחות חזקות רצוי לקחת סנפיר קדימה זה יעזור לכם בשליטה בגלשן והחרטום ישב טוב יותר במים.
לגבי הרצועות, לאוהבי המהירות קחו את הרצועות הקדמיות והאחוריות כמה שיותר לכיוון הרייל ולמי שמחפש שליטה טובה יותר בגלשן + סיבוב, תדחפו את הרצועות הקדמיות כמה שיותר קדימה (למרכז הגלשן) זה יעזור לכם רבות בסיבוב.
רצועה או רצועות אחוריות, לי אישית נוח שיהיה רווח של שני שיברים בין מרכז הרצועות הקדמיות (החלק האחורי שלהן) לצד הקדמי של הרצועות האחוריות.
קאראדן (צלחת) בעיקרון מרכז המסילה זה מיקום נהדר, אגב בכל המקומות שיש מקום למשחק (בית סנפיר, בית קאראדן..) את הטסטים עושים תמיד במרכז המסילות, ככה שלשם כיוונו את מהות הגלשן.
אך המשחק של כל הדברים שדוברו עד עכשיו הוא פונדמנטלי, קאראדן בדומה לסנפיר, אחורה = סיבוב טוב יותר, חידוד קל יותר, חרטום עצבני יותר. קדימה = פחות סיבוב, פחות חידוד, חרטום רגוע יותר.
לגבי גובה מנור שכל אחד יעשה מה שנוח לו, עברתי תקופות עם גבהים שונים של מנור.
ככלל מנור גבוה, המפרש קליל יותר אך יש פחות שליטה (נוח לקפיצות, נוח לפריסטייל, עליה מוקדמת לפלנינג). מנור נמוך יותר שליטה, סיבוב חזק, מפרש מרגיש קצת יותר כבד.
היום אני אוהב שהמנור בגובה כתפיים כאשר אני עומד על הגלשן או גובה פטמות בעמידה על החוף בלי גלשן.
לסיכום:
סידור נורמאלי לרוב התנאים במרכז המסילות יעבוד ברוב ימי הגלישה. רוחות חלשות אפשר להזיז אחורה (סנפיר, קאראדן) למתקשים בחידוד זה יעזור. אני גולש עם הסנפיר כמו שדובר בתחילה (אפילו טיפה קדימה מנקודה זו) וצלחת במרכז המסילה, רוחות חזקות הזזה קדימה תגרום לחרטום לשבת טוב יותר במים ויהיה קל יותר לגלוש עם הגלשן.
תגלשו ותבדקו את זה…
נ.ב. 1-
כמו שציינתי על המרווח בין הרצועות (שני שיברים), אני גם אוהב מרחק של שני שיברים ממרכז החלק האחורי של הרצועות הקדמיות לצלחת.
כך אני תמיד מכוון על הסידור הפייבוריטי שלי, גם כאשר אני מחליף גלשנים ומפרשים.
נ.ב. 2-
כמובן שבגלשנים גדולים הסידור שדיברתי בלתי אפשרי מבחינת המרחקים, אז יאללה תגלשו על גלשנים מודרניים. :)
מקווה שהבנתם את ההסבר שלי, מי שלא הבין אשמח לענות על שאלות, בהצלחה!!
תודה רבה רון. סיכום נהדר.
הערה קטנה,
מהניסיון שלי (10 שנים), בארץ הרוחות מאד לא יציבות, הרוח משחקת בין 15 ל 35 קשר בתדירות משתנה,
כשרק אלוהים יודע איך יראה הגרף באותו יום… רב הזמן 20 קשר, רב הזמן 15, או אולי 30…
כך שכיוונון עדין של המערך הוא לחלוטין עיניין של הימור.
דוגמא קיצונית – אני לפעמים לא יודע עם איזה גלשן עדיף להכנס, 95 או 82 ולא אחת הרגשתי שטעיתי בבחירה.
בקיצור, לדעתי, לא כדאי למהר לצאת מהמים לשנות\להחליף, תשתדל להפיק את המקסימום מההימור שלך.
(לא אחת יצאתי לשנות משהו במערך, וכשחזרתי למים הרוח ירדה\עלתה… וקיללתי את …)
זה המצב… לצערי (ולשימחתי )אנחנו בישראל.
איתי.
אין בעד מה.
גלישה זה לא הימורים, כיוונון עדין של המערך זה עניין של נסיון.
זה שיצאת לשנות מערך וקיללת, אומר שמלכתחילה היית צריך להכנס עם מה שיצאת ורצית להחליף אך עלית על זה מאוחר מדי.
באיזה חוף בדיוק הרוח בישראל משחקת בין 15 ל – 35 ? משאבות יכול להיות פעם ב.. בין 5 ל – 35 אבל גם עם מכות אלו אתה רוצה להיות עם מפרש קטן.
אומנם אין פה גל נורמאלי אבל מבחינת רוחות יש פה המון, זה רק עניין של רצון והשקעה של נסיעה.
לגבי הגלשן חוץ מסערה עצבנית בחורף שתרצה גלשן שמסתובב על גל ותוכל להחזיק אותו בקפיצות, לגולש בגודל שלך אין מה לעשות עם 82 ליטר בישראל.
אני שוקל כמה עשרות ק”ג פחות ממך ויורד מ – 90 ליטר לעיתים נדירות(כנרת אף פעם לא), רק בים תיכון שיש קצת גל אני נכנס עם 80 ואם זכיתי בלוטו אז בחורף עם 72 או 64 אבל זה ממש נדיר בישראל.
אוקי, קצת הגזמתי. הרוח לרב לא משתנה בין 15 ל 35 באותו סשן, אבל (ביחוד בחורף) בהחלט יכול להיות שהיא משחקת בין 15 ל 25.
לגבי כיוונון עדין של המערך, לדעתי יש כאן גם עניין של טעם אישי. לגולשים שונים העדפות שונות, ואין נכון אבסולוטי.
לגבי נפח הגלשן, גם כאן אני חושב יש עניין של העדפה ולפעמים גם מצב רוח באותו יום.
אין ספק שישנן העדפות שונות לאנשים שונים.
המפרשים המודרניים עוצבו למתיחה חזקה במאריך ומעט במנור.
לגבי הגלשן יש העדפות ויש מציאות, המציאות הישראלית לא מספקת כמות גדולה של תנאי גלישה קיצוניים.
אם רוצים לעשות משהו במים שטוחים צריך נפח, או לעוף על המים במהירות עם גלשן
סלאלום
איך היה בכנרת בשישי שבת?
חמישי היה ענק במשאבות, נכנסתי בשתיים וחצי, יצאתי בשבע.
אתה זוכר שאתה משריין לי שיעור פרטי??!!! (ועוזר לי להגשים חלום…)
שישי היתה איזה שעה וחצי לא מוצלחת במיוחד…
שבת שרב כבד בלי רוח, ראשון חזרה הרוח אך החורים היו גדולים.
מהיום והלאה נראה פיצוץ.
בהחלט, שיעורך הפרטי חרוט לי בראש, אשמח להגשים לך חלום.
לפני 10 שנים חזרתי לגלוש אחרי הפסקה משנות השמונים.
יום אחד על הדשא בשדות ים, אני מרכיב את המפרש לתומי,כמו שלימדו אותי בצופי ים ב 1948 ותוהה למה הוא לא נראה כמו של האחרים….
שלא לדבר על האכזבה במיים.
ופתאום ניגש אלי בחור רזה ונמרץ ואומר” די, אני לא יכול לראות את זה יותר, אתה מרכיב כמו לפני 20 שנה”. 5 דקות של הדרכה וסוף סוף התחלתי להינות.
אחר כך שאלתי ואמרו לי שקוראים לבחור הזה רון בראל.
אין לך מושג איזו מצווה עשית
הדבר היחיד שאנ י לא סגור עליו מאז ועד היום זה העניין של גובה מנור ואורך חבקים – מה ה setup הכי טוב בהקשר הזה…
איזה סיפור חזק, אהבתי מאד !
גובה מנור זה עניין של סגנון גלישה וטעם, בגדול מנור גבוה (טוב לפריסטייל) נוח לקפיצות, קל לסגור את המפרש, אך יש פחות שליטה בציוד. מנור נמוך = שליטה גבוהה יותר, אבל נמוך מדי גורם למפרש להרגיש כבד.
אחרי שנים של נסיונות בכל מיני גבהים, היום אני אוהב לגלוש עם מנור בגובה כתפיים (אולי נגיעה יותר) כאשר אני עומד על הגלשן = גובה פיטמות על האדמה בלי גלשן.
מרגישים שליטה בציוד, אבל הוא לא נמוך מדי, כך ששומרים על מערך קל ומהיר.
אורך החבקים – גם כן אחרי נסיונות בכל האורכים, בערך שנה אחרי שעברתי לקנאריים הבנתי שאם רוצים לגלוש ברוחות חזקות חייבים חבקים ארוכים, אחרת זה פשוט לא עובד + הרבה יותר בריא לגב.
ברוח חלשה אפשר להסתדר גם עם קצרים, למרות שגם שם אם הרוח נפסקת ואתה בתוך חבק קצר, אז תגיד שלום למים במהירות.
עם חבקים קצרים הרבה יותר קשה לסגור מפרש, ועומדים בתנוחה מצחיקה כאילו שרים את ההימנון.
הבדיקה הכי טובה, ביום מן הימים שתהיה באוור פאוור מטורף ולא תוכל לסגור את המפרש, צא
תחליף לחבקים ארוכים יותר, ותברך על הרגע שקראת את הבלוג.
מה לגבי החבקים? אורך ? רווח?
כתבתי פוסט שלם על זה, חמשת הדיברות של החבקים הארוכים.
מקווה שתמצאי שם את התשובות, אם לא תרגישי חופשי לשאול .
אהלן אהלן.
שמחתי לראות את הכתבה ולמדתי ממנה, ועדיין אני ממש מתחיל, יש לי מפרש ואני רוצה לדעת איך מותחים אותו, מהצעד הראשון, יש מצב שאתה עוזר לי בהסבר?
תודה!
תודה רבה יהודה,
אשמח לעזור לך.. כתוב מה לא ברור ואענה.
יום טוב
** הצלחתי waterstart בפעם הראשונה בחיי בזכות הבלוג האדיר שכתבתה תחושת סיפוק אדירה!!**
כשהרכבתי את המפרש (קניתי אותו יד 2 פעם ראשונה יצאתי איתו) השחיפים התעקשו לא לעבור מצד לצד
מה עושים במקרה כזה?
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/535463_502979023097817_1413645918_n.jpg
איזה כיף לך תומר!
מתח את המפרש במאריך עוד משהו כמו 20 ס”מ (תעזר בוו טרפז) עד שהשפה העליונה של המפרש תפתח והשחיפים יעברו בקלות.
דבר איתי אם יש לך עוד שאלות,
רון
קניתי ציוד חדש והמוכר אמר לי שלא לשטוף את המפרש במים מתוקים אלה להשאיר אותו אם מי ים שלא יגדל עובש
אבל זה נשמע מוזר
לשטוף את המפרש או לא
שטוף ותייבש.
מים מתוקים + יבוש מוחלט = שמירה מקסימאלית
המלח הורס את המפרש.
תודה
אין בעד מה!
רון שלום
יש לי מפרש gun sail והשחיפים לא עוברים מצד לצד אם אני לא מותח עם כל הכוח (עד שהמפרש שהיה באמת קרש) יכול להיות שאני צריך שלחרר קצת את השחיפים
היי תומר,
בדוק את קשיחות התורן (IMCS- International Mast Check System) ביחס למפרש (נתוני ה- IMCS הכתובים בהוראות היצרן), מה שאתה מתאר נשמע כתורן גמיש מדי למפרשך.
שחיפים מחזקים עד נקודת עצירה ללא השקעת כח.
פרוס את המפרש שלך (בלי מערך) ותסתכל על השחיפים, ישרים = תקינים, מקומרים = מתוחים מדי. מתיחת השחיפים מתבצעת מתחתית המפרש (שפה תחתונה) ומעלה, כשאת השחיפים התחתונים עליהם מופעל לחץ גדול מותחים היטב וככל שעולים לכיוון השפה העליונה זקוקים לפחות מתיחה.
בהצלחה,
רון
איזה דבר יפה עשית.. ממש wikipedia windsurfing!
בשפה ברורה מלא מלא מידע שהייתי מחפשת כבר זמן רב ואתה מסביר בצורה פשוטה, מסודרת, מקצועית עם המון אהבה לים.
המון תודה!
תודה רבה מרים,
שמח שאהבת בשביל זה זה נועד.
תהני!
הי רון, כיוון המפרש פשוט וברור לי סוף סוף,
שאלה לגבי מיקום הקראדן , האם הכניסה לפלנינג יותר מהירה קלה אם הקרדן הוא יותר מקדימה …החרטום רגוע, משקל המערך מוריד את החרטום ?
היי דוד,
בעיקרון כן,
העניין הוא מתי שהקאראדן קדימה הגלשן מסתובב פחות טוב וגם קשה יותר לחדד.
הייתי הולך על האמצע ברוחות בינוניות, קדימה ברוחות חזקות ואחורה ברוחות חלשות.